در روزهای پایانی سال با توجه به آمار پرفروش ترین فیلمهای سینمایی در سال ۱۴۰۳ مشخص گردید.
به گزارش خبرنگار هنرنشان، سال ۱۴۰۳ را میتوان یکی از درخشانترین سالها در تاریخ سینمای ایران دانست؛ سالی که گیشه سینما شاهد رکوردهای بیسابقه و استقبال چشمگیر مخاطبان بود. طبق آمار در این سال شاهد فروشی نزدیک به ۱,۹۰۰ میلیارد تومان و جذب بیش از ۳۳.۸ میلیون مخاطب در سینمای ایران بودیم. این آمار نشان دهنده فارغ از کیفیت آثار سینمای ایران از نظر شاخص مالی و مخاطب افزایش داشته است. اما حلقه گمشده سینمای ایران شاید این روزها پیش از پیش کیفیت و روایت چرا که با نگاه کلی بخصوص در ژانر کمدی این کمبود را حس کرد.
پیشتازی بیچون و چرای سینمای ایران: کمدیها
در سالهای اخیر ژانر کمدی سلطان بلامنازع گیشه سینماهای ایران بوده است و در در سال ۱۴۰۳ فیلمهای کمدی نه تنها اکثریت جدول پرفروشها را به خود اختصاص دادند، بلکه توانستند میلیونها نفر را به داخل سالنهای سینما بکشانند. این استقبال گسترده نیز خود نشان دهنده نیاز جامعه به فضایی برای سرگرمی و خنده است. اما با فاصله در کنار کمدیها، درخشش فیلمهای متفاوت در ژانرهای تاریخی-عاشقانه و اجتماعی نیز نشاندهنده تنوع در ذائقه مخاطب و توانایی سینمای ایران در جذب تماشاگر با گونههای مختلف است.
پرفروش ترین فیلمهای سینمایی در سال ۱۴۰۳ در یک نگاه:
-
“هفتاد سی” (کارگردان: بهرام افشاری): این فیلم کمدی، بدون شک پدیده فروش سال ۱۴۰۳ بود. “هفتاد سی” با فروش خیرهکننده بیش از ۳۶۰ میلیارد تومان و جذب نزدیک به ۶ میلیون تماشاگر، به تنهایی صدرنشین گیشه شد و رکوردهای جدیدی را به ثبت رساند. این موفقیت، نام بهرام افشاری را نه تنها به عنوان بازیگر، بلکه به عنوان کارگردانی پرفروش، بر سر زبانها انداخت. این فیلم در میان عموم مخاطبین مورد قبول واقع شد اما بخشی از مخاطبین و بخصوص منتقدان به فیلم افشاری انتقاداتی وارد کرده اند.
-
“تگزاس ۳” (کارگردان: سید مسعود اطیابی): جدیدترین قسمت از سهگانه محبوب “تگزاس” نیز توانست فروش پیشین خود را تکرار کند. “تگزاس ۳” با فروش حدود ۲۴۹ میلیارد تومان و جذب بیش از ۴.۴ میلیون تماشاگر، جایگاه دوم جدول پرفروشها را به خود اختصاص داد و بار دیگر تب کمدی-اکشنهای گیشهای را داغ نگه داشت. اما متاستفانه بیشتر مخاطبین تگزاس سه را حتی از قسمت های قبلی خود ضعیف تر دانسته اند.
-
“زودپز” (کارگردان: رامبد جوان): رامبد جوان نیز با “زودپز” توانست مخاطبان زیادی را جذب کند. این فیلم با فروشی بیش از ۲۲۸ میلیارد تومان و جذب بیش از ۴.۰۷ میلیون تماشاگر، نشان داد که کمدیهای رامبد جوان همچنان از می تواندد فروش بالایی داشته باشند و ترکیب کمدی، بازیگر چهره و موقعیتهای فانتزی، فرمول فروش بالا برای گیشه است. درباره نظر مخاطبان راجب فیلم زودپز بیشترین انتقاد به زوج اصلی این فیلم نوید محمدزاده و محسن تنابنده است چرا که انتظار بیشتری از نقش آفرینی بازیگران در این سطح می رود.
-
“تمساح خونی” (کارگردان: جواد عزتی): اولین تجربه کارگردانی جواد عزتی نیز در سال ۱۴۰۳ با استقبال خوبی مواجه شد. این فیلم کمدی-اکشن که از اواخر سال ۱۴۰۲ اکران خود را آغاز کرده بود، با فروش حدود ۱۶۸ میلیارد تومان و جذب بیش از ۲.۸ میلیون تماشاگر، یکی از موفقترین فیلمهای سال به شمار میرود و جایگاه عزتی را نه فقط به عنوان بازیگر، بلکه به عنوان یک فیلمساز پول ساز نیز تثبیت کرد. اما متاستفانه کیفیت که از جواد عزتی در ذهن مخاطب به ویژه کارهای جدید او شکل بسته است رو نه در بازیگری و نه در کارگردانی در این فیلم شاهد هستیم.
-
“صبحانه با زرافهها” (کارگردان: سروش صحت): این کمدی متفاوت و با حال و هوایی خاص و بازیهای ، توانست راه خود را به جمع پرفروشها باز کند. “صبحانه با زرافهها” ثابت کرد که کمدی لزوماً به معنای لودگی نیست و میتوان با طنزی ظریف و موقعیتهای نو، مخاطب را جذب کرد. آمار دقیق فروش و تماشاگر این فیلم هنوز در حال بهروزرسانی است اما پیشبینیها از موفقیت چشمگیر آن حکایت دارد. باز شاهد یک اثر متفاوت از سروش صحت هستیم. آثار او مخاطب خود را دارد که موقعیت های فانتزی را بیشتر دوست دارند و مخاطبانی که با این نوع کمدی ارتباط نمی گیرند آثار او را نمی پسندند.
-
“مست عشق” (کارگردان: حسن فتحی): این فیلم تاریخی-عاشقانه که روایتی از زندگی مولانا و شمس تبریزی را به تصویر میکشد، با وجود تفاوت ژانر و حواشی پیش از اکران، توانست با فروش قابل توجه خود در میان پرفروشها قرار گیرد. این اتفاق نشان داد که اگر فیلمی از ساخت و پرداخت مناسبی برخوردار باشد و داستانی جذاب داشته باشد، مخاطب ایرانی فارغ از ژانر، از آن استقبال میکند. اما متاستفانه حال بخاطر ممیزی یا کارگردانی مخاطب با این فیلم ارتباط نگرفت و برعکس پیشبینی ها نتوانست فروش بسیار بالای داشته باشد.
-
“پول و پارتی” (کارگردان: سعید سهیلی): بازگشت سعید سهیلی به گیشه با فیلم “پول و پارتی” نیز با فروش خوبی همراه بود. این فیلم کمدی با داستانی عاشقانه ، توانست سهم خود را از گیشه به دست آورد و نشان داد . اما داستان ضعیف، تکراری و همچنین بازی ضعیف نتوانست انتظارات مخاطب از سهیلی را برآورده سازد.
-
“خجالت نکش ۲” (کارگردان: رضا مقصودی): دنباله کمدی محبوب “خجالت نکش” نیز توانست مخاطبان را گیشه جلب کند. این فیلم با همان طنز تکراری و موقعیتهای کمدی، بار دیگر خانوادهها را به سینما کشاند اما مخاطبان زیادی و منتقدان این کار را حتی ضعیفتر از کار قبلی این کارگردان دانسته اند.
موفقیت گیشه در سال ۱۴۰۳، نشاندهنده بازگشت اعتماد مخاطبان به سینما و ظرفیت بالای این صنعت برای جذب سرمایه و تولید محتواست. نکته قابل توجه این است که بسیاری از فیلمهای پرفروش، بدون حضور در جشنواره فیلم فجر به اکران رسیدند که این امر، استقلال گیشه از فضای جشنوارهای را بیش از پیش نمایان ساخت. اما نکته بسیار مهم تر این روزهای سینمای ایران کیفیت ساخت است. از پرفروش ترین فیلمهای سینمایی ایران انتظار بسیار بیشتری می رود. مخاطب خارج از فارغ سرگرمی نیاز به آثار باکیفیت در بازی، فیلمنامه وکارگردانی دارد.
