هنرنشان
  • صفحه نخست
  • سینما
  • تئاتر
  • فرهنگ و ادبیات
  • هنرهای تجسمی
  • موسیقی
  • میراث فرهنگی
بدون نتیجه
نمایش همه نتایج
  • صفحه نخست
  • سینما
  • تئاتر
  • فرهنگ و ادبیات
  • هنرهای تجسمی
  • موسیقی
  • میراث فرهنگی
بدون نتیجه
نمایش همه نتایج
هنرنشان
بدون نتیجه
نمایش همه نتایج
خانه فرهنگ و ادبیات

«بازایران‌شناسی» روانه بازار شد

هنر نشان توسط هنر نشان
1403/08/29
در فرهنگ و ادبیات
«بازایران‌شناسی» روانه بازار شد

کتاب «بازایران‌شناسی؛ گفتارهایی میان‌رشته‌ای» توسط بنیاد ایران‌شناسی منتشر و راهی بازار نشر شد.

به گزارش هنرنشان، کتاب «بازایران‌شناسی؛ گفتارهایی میان‌رشته‌ای» اثر سیده راضیه یاسینی و مجید بهستانی به‌تازگی توسط انتشارات بنیاد ایران‌شناسی منتشر و راهی بازار نشر شده است.

مولفان و گردآورندگان این‌اثر می‌گویند کتاب «بازایران‌شناسی؛ گفتارهایی میان‌رشته‌ای» در سیزده گفتار، پنجره‌هایی را به موضوع بازاندیشی در ایران‌شناسی می‌گشاید که هر یک، راه را برای پژوهش‌های بعدی هموار نموده و امکان تحقیق و تأمل در مفاهیم «ایران»، «ایرانی» و «ایران‌شناسی» از منظر نگاهی درونی و ایرانی را فراهم کرده‌اند. «ایران» کدام گستره است؟ «ایرانی» کیست؟ «ایران‌شناس» که ایران و ایرانی را شناسایی می‌کند، از کدام نظرگاه بدان‌ها می‌نگرد؟ و سرانجام آیا مطالعات ایران‌شناسانه مستشرقین، در پی انکشاف ماهیت حقیقی ایران و ایرانی بوده و یا تصویر «دیگریِ غربیان» را برساخته است؟ این گفتارها برآمده از مطالعات مردم‌شناسانه، جامعه‌شناسانه، ارتباطات، علوم سیاسی، تاریخ، ادبیات، فرهنگ و هنر بوده و گذری بر هر یک از مداخل علمی ممکن، برای کنکاش در موضوع داشته‌اند.

گفتار نخست، مرتضی فرهادی

در گفتار نخست، مرتضی فرهادی با ذکر سه گونه «شرق‌شناسی»، سه نوع «ایران‌شناسی» ‏ را معرفی نموده است. وی پایه‌گذاری ایران‌شناسیِ بومی را به‌عنوان نوع سوم شرق‌شناسی و ایران‌شناسی ضرورتی می‌داند که می‌تواند با نقد ‏دو نوع اول و دوم شرق‌شناسی و به‌تبع آن نقد ایران‌شناسی، گونه‌ای از ایران‌شناسی را هم مبرا از تعصبات قومی و قبیله‌ای و هم به دور از اغراض استعماری و ‏پسا‎‌‎استعماری رقم زند. ‏

گفتار دوم، سیدکاظم سجادپور

در گفتار دوم، سیدکاظم سجادپور ‏با طرح این پرسش که نسبت میان ایران‌شناسی و دیپلماسی چیست، ‏ از اقتضائات تعامل ایران‌شناسی و دیپلماسی و بایسته‌های آن سخن گفته و نشان می‌دهد که وجود یک مجموعه قواعد ایرانیِ «ذات‌گرا»، «بافت‌گرا»، «تعادل‌گرا» و «جهت‌گرا» برای برقراری صحیح این نسبت، ضروری است.

گفتار سوم، سیدجلال دهقانی ‏فیروزآبادی

در گفتار سوم، سیدجلال دهقانی ‏فیروزآبادی با ذکر مکاتب مختلف ایران‌شناسی «شرق‌شناسانه، مارکسیستی، عربی، ترکی‏ و ایران‌شناسیِ ایرانی» به بحث دربارۀ الزامات تعامل ایران‌شناسی و دیپلماسی در فضای جدید منطقه‌ای و جهانی توجه می‌دهد و نسبت تحولات جهانی با روند مطالعات ایران‌شناسی در جهان و ایران را تحلیل می‌نماید.

گفتار چهارم، تقی آزاد ارمکی

در گفتار چهارم، تقی آزاد ارمکی با نقد واکنشی‌بودن جریان مطالعات ایران‌شناسانه در ایران، به جریان ایران‌شناسی در جهان، از تسلطّ نگاه از بیرون به درون ‏ایران سخن گفته و ضعف بنیان‌های معرفتی و دانشی ایران‌شناسی بر پایۀ علوم «‏زبان‌شناسی، باستان‌شناسی، تاریخ و تمدن‌شناسی، و جامعه‌شناسی» را از جمله دلایل آن برشمرده است.

گفتار پنجم، حمید احمدی

در گفتار پنجم، حمید احمدی نشان می‌دهد که در تقابل تاریخ‌نگاری سنتی و ‏مدرن، هویت ملی و روایت از تاریخ ایران باستان چگونه دستخوش تغییر شده و غفلت از تاریخ‌نگاری بومی و فراموشی میراث تاریخی ایران، پیامدهایی همچون «سردرگمی در شناخت خط سیر تاریخ ایران»، «از بین‌رفتن تدریجی مفاهیم اصیل اندیشه سیاسی ایرانیان» و «ایجاد تشتت در هویت ملی با ایجاد ‏قوم‌گرایی، تفرقه‌افکنی و تجزیه‌طلبی» را به همراه خواهد داشت.

گفتار ششم، امیربهرام عرب احمدی

در گفتار ششم، امیر بهرام عرب احمدی مناسبات فرهنگی و تمدنی ایران با شرق و شمال آفریقا را در خلال روابط تاریخی، از ایران باستان تا دورۀ معاصر واکاوی نموده و نشان می‌دهد که همچنان، چه ظرفیت فراوانی برای گسترش ارتباطات ایرانیان با شمال آفریقا در دورۀ معاصر و توسعۀ دانش ایران‌شناسی اصیل در این بخش از جغرافیای فرهنگی ایران وجود دارد.

گفتار هفتم، محمدحسن رجبی دوانی

در گفتار هفتم، محمدحسن رجبی دوانی به بازخوانی نقش‌آفرینی فرهنگی تمدنی زنانِ ایرانی در تاریخ ایران، از آغاز مواجهه زنان ایرانی با دین اسلام تا ‏شکل‌گیری دوره تجدد می‌پردازد که همراه با نقدی بر تقابل انگاره تصویر مخدوش زن در اسلام، با انگارۀ شخصیت والای زن در ایران باستان نیز هست.

گفتار هشتم، علیرضا شجاعی زند

در گفتار هشتم، علیرضا شجاعی زند مهم‌ترین مؤلفه‌های بازاندیشی در ایران‌شناسی را بیان می‌دارد. در این گفتار نوعی نگاه «از بیرون» به مسئله بازاندیشی صورت گرفته و نشان داده‌شده که بیرونی‌بودن، گاهی موجب امعان‌یافتن به جنبه‌ای می‌شود که کشف و فهم آن از درون و از نزدیک ممکن و میسر نبوده است. وی رهایی از سنت‌های ایران‌شناسی در گذشته را راه برون‌رفت از وضعیت موجود در مطالعات ایران‌شناختی می‌داند؛ از جمله: سنت «شرق‌شناسی»، سنت «باستان‌گرایی»، سنت نظریه‌پردازی‌های کلان بر اساس نظریاتی همچون «استبداد شرقی، ‏شیوه تولید آسیایی، ‏تحلیل اروپایی مارکسیستی از تاریخ ایران، ‏دولت رانتیر، ‏ و جامعه کوتاه‌مدت و کلنگی و …‏»، سنت «نگاه موزه‌ای» و سرانجام سنت «ایران‌شناسی ایرانیِ غرب‌گرا».‏

گفتار نهم، نسرین فقیه ملک مرزبان

در گفتار نهم، نسرین فقیه ملک‌مرزبان، ضمن اشاره به اهمیت زبان در امر هویت ملی فردی و جمعی، دانشِ بلاغتِ زبانی ایرانیان را به مثابه یکی از حوزه‌های مهم در مطالعات ایران‌شناسی شرح و نشان می‌دهد که بلاغت زبان فارسی، چگونه در تثبیت و استمرار هویت ملی ایرانیان در گذر تاریخی طولانی ایفای نقش کرده است. این گفتار با ذکر مصادیق بلاغت زبانی در شاهنامه، ظرفیت‌های منحصربه‌فرد زبان فارسی را به‌مثابه مظهری از هویت ملی ایرانی، شایستۀ پژوهش در مطالعات ایران‌شناسانه می‌داند.

گفتار دهم، محمدعلی رجبی

در گفتار دهم، محمدعلی رجبی از رابطۀ هنر و هویت ایرانی سخن گفته و به این پرسش از منظر هنر ایرانی پاسخ داده که چگونه می‌توان برای هنر، قائل به هویت جمعی بود. وی عنصر هویت‌بخشِ هنرِ ایرانی را‏ «کلمۀ حق» دانسته و با اشاره به سنت فُتوّت در فرهنگ ایرانی، هویتِ ایرانیِ هنر ایرانی و نیز هویت هنر شیعی ایرانی را تبیین می‌نماید.

گفتار یازدهم، دکتر مرتضی کتبی

در گفتار یازدهم، مرتضی کتبی با پرسش از اینکه آیا ایران‌شناسی وام‌دار غرب‌شناسی است؟ و آیا ایران‌شناسی مقوله‌ای قابل توسعه در کشور است و یا به‌مثابه یک پدیده غربی استعماری باید کنار نهاده شود؟، بحثی دربارۀ رابطۀ غرب‌شناسی با ایران‌شناسی را طرح کرده است. وی با ذکر وجوه مثبت و منفی دانش شرق‌شناسی، چیستی ایران‌شناسی را به چالش می‌کشد.

گفتار دوازدهم، عبدالله بیچرانلو

در گفتار دوازدهم، عبداله بیچرانلو با توجه به سیالیت مرزهای سیاسی، فرهنگی و جغرافیایی در جهان امروز، به بیان چگونگی وضعیت ارتباطات میان‌فرهنگی ایران در جهان نوین می‌پردازد. وی به این پرسش پاسخ می‌دهد که در جهان مرززدوۀ کنونی، چگونه می‌توان با بهره‌گیری از انواع فرصت‌ها، امکانات و ظرفیت‌ها (‏تاریخی، دینی- مذهبی، فرهنگی، زبانی، قومی، علمی، هنری، تجاری، ورزشی، و …)، ارتباطات میان‌فرهنگی ایران را در حوزه‌های مختلف جغرافیای فرهنگی ایران، گسترش داد.

گفتار سیزدهم، سیده راضیه یاسینی

در گفتار سیزدهم نیز با عنوان زنِ ایرانی از منظرِ ایرانی، سیده راضیه یاسینی، با اشاره به اینکه گام اول بازاندیشی درباره ایران و ایرانی، شناسایی انسانِ ایرانی (زنِ ایرانی و مردِ ای رانی‌) است، تلاش نموده شاخصه‌های هویتِ زنِ ایرانی را از خلال منابع ادبی و هنری ایران معرفی کند. در این گفتار، همچنین به تطورات هویتی زن ایرانی در طول تاریخ از ایران باستان تا دورۀ اسلامی ایران پرداخته و نیز به تمایزات هویتی زن مسلمان ایرانی با هویت زن در دیگر ادیان توحیدی نیز اشاره شده است.

این‌کتاب با ۲۲۶ صفحه چاپ شده است.

برچسب: بنیاد ایران‌شناسیکتاب «بازایران‌شناسی؛ گفتارهایی میان‌رشته‌ای»
هنر نشان

هنر نشان

مطالبمرتبط

نخستین نمایشگاه تخصصی موسیقی کودک و نوجوان
فرهنگ و ادبیات

ننخستین نمایشگاه تخصصی موسیقی کودک و نوجوان افتتاح شد

23 اردیبهشت 1404
رونمایی از پوستر همایش ملی بزرگداشت فردوسی با حضور وزیر فرهنگ
فرهنگ و ادبیات

رونمایی از پوستر همایش ملی بزرگداشت فردوسی با حضور وزیر فرهنگ

23 اردیبهشت 1404
پایان دومین جایزه سرو ایرانی
فرهنگ و ادبیات

پایان دومین جایزه سرو ایرانی

22 اردیبهشت 1404
پست بعدی
نمایش آثار تجسمی سینمایی‌ها در خانه هنرمندان

نمایش آثار تجسمی سینمایی‌ها در خانه هنرمندان

موزه ملی کار آغاز به کار کرد

موزه ملی کار آغاز به کار کرد

نشست خبری نوزدهمین جشنواره تئاتر مقاومت

نشست خبری نوزدهمین جشنواره تئاتر مقاومت

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Recommended

فرهادی دوباره در فرانسه فیلم می‌سازد

فرهادی دوباره در فرانسه فیلم می‌سازد

6 ماه قبل
اعلام نتایج بخش اول سمینار علمی پژوهشی جشنواره تئاتر مقاومت

اعلام نتایج بخش اول سمینار علمی پژوهشی جشنواره تئاتر مقاومت

6 ماه قبل
شب کاروانسراهای ایران در پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری

شب کاروانسراهای ایران در پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری

6 ماه قبل
رونمایی از پوستر  فیلم سینمایی «سه جلد»

رونمایی از پوستر فیلم سینمایی «سه جلد»

6 ماه قبل

Categories

  • تئاتر
  • رنگارنگ
  • سینما
  • فرهنگ و ادبیات
  • موسیقی
  • میراث فرهنگی
  • هنرهای تجسمی

Topics

«سینماحقیقت» اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل اداره کل هنرهای نمایشی انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس انجمن سینمای جوانان ایران بنیاد فرهنگی روایت فتح بیستمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران-مبارک تالار رودکی تالار وحدت تماشاخانه سنگلج تماشاخانه صحنه آبی تماشاخانه‌ ایران‌شهر حوزه هنری انقلاب اسلامی خانه اندیشمندان علوم انسانی خانه موسیقی ایران خانه هنرمندان ایران خانه کتاب و ادبیات ایران دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سازمان سینمایی سیدرضا صالحی‌امیری فراخوان فراخوان تئاتر فراخوان سینمایی فراخوان موسیقی فراخوان پژوهشی فرهنگسرای نیاوران مجله بخارا مجموعه تئاتر شهر مجموعه تئاترشهر مرکز تئاتر مولوی نوزدهمین جشنواره بین المللی تئاتر مقاومت هجدهمین جشنواره بین المللی فیلم مستند ایران هجدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پردیس تئاتر شهرزاد پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری چهل و سومین جشنواره بین المللی فیلم فجر چهل و سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر چهل و سومین جشنواره فیلم فجر چهل‌وسومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر ژاله علو کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گالری آرتیبیشن
بدون نتیجه
نمایش همه نتایج

Highlights

نمایشگاه «شفافیت» در گالری بی

معرفی داوران جشنواره مونولوگ شکسپیر و چخوف

نشست خبری نخستین جشنواره مونولوگ شکسپیر و چخوف

ننخستین نمایشگاه تخصصی موسیقی کودک و نوجوان افتتاح شد

ثبت مراسم هزار دف پالنگان در تقویم ملی

نمایشگاه «جم» در خانه هنرمندان ایران

محبوب ترین ها

آغاز هفدهمین جشنواره موسیقی نواحی نوای موسیقی اقوام ایران در بندرعباس
موسیقی

آغاز هفدهمین جشنواره موسیقی نواحی نوای موسیقی اقوام ایران در بندرعباس

توسط هنر نشان
6 اردیبهشت 1404
0

با آغاز هفدهمین جشنواره موسیقی نواحی نوای موسیقی اقوام مختلف ایران در بندرعباس طنین‌انداز شد. به گزارش...

فراخوان سومین جشنواره‌ تئاتر صورتخانه

فراخوان سومین جشنواره‌ تئاتر «صورتخانه»

7 اردیبهشت 1404
آغاز ثبت میراث شفاهی دریانوردی جنوب ایران

آغاز ثبت میراث شفاهی دریانوردی جنوب ایران

6 اردیبهشت 1404
«مستندهای غربت» سهراب شهیدثالث در خانه هنرمندان ایران

«مستندهای غربت» سهراب شهیدثالث در خانه هنرمندان ایران

6 اردیبهشت 1404
معارفه بابک رضایی مدیرکل جدید دفتر موسیقی برگزار شد

معارفه بابک رضایی مدیرکل جدید دفتر موسیقی برگزار شد

2 اردیبهشت 1404

خبرگزاری هنرنشان -نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است

پست الکترونیک :  info@honarneshan.ir

خبرگزاری هنرنشان - هنر نشان رسانه خبری هنر و فرهنگ ایران

طراحی و اجرا توسط: آریان وب

خوش آمدید!

به حساب خود وارد شوید

فراموشی رمز عبور ؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفاً ایمیل یا نام کاربری خود را جهت بازیابی رمز عبور وارد نمایید

وارد شدن
بدون نتیجه
نمایش همه نتایج
  • صفحه نخست
  • سینما
  • تئاتر
  • فرهنگ و ادبیات
  • هنرهای تجسمی
  • موسیقی
  • میراث فرهنگی

طراحی و اجرا توسط: آریان وب