با نظر شورای علمی سمینار پژوهشی چهل و سومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر، ۳۰ چکیده مقاله «سمینار پژوهشی» بهعنوان قبول و یا مشروط معرفی شد.
به گزارش هنرنشان به نقل از دفتر رسانه ادارهکل هنرهای نمایشی، سعید اسدی، فارس باقری و یدالله آقاعباسی بهعنوان اعضای شورای علمی «سمینار پژوهشی» چهل و سومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر انتخاب و معرفی شدند.
با نظر شورای علمی سمینار پژوهشی چهل و سومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر که به موضوع «بررسی جایگاه و جریان نمایشنامهنویسی در ایران بعد از انقلاب اسلامی» اختصاص دارد از میان آثار دریافت شده، ۳۰ چکیده بهعنوان قبول و یا مشروط پذیرفته شدند.
پژوهشگران باید با رعایت نکات اصلاحی همچنین مقررات اعلامشده در فراخوان بخش پژوهش، مقالات خود را تا تاریخ ۲۰ آذر به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.
موارد اصلاحی چکیدههای مشروط از طریق پست الکترونیک (ایمیل) به نویسندگان اعلام میشود.
چکیده مقالات پذیرفتهشده به شرح ذیل است:
۱- بررسی دورهای نمایشنامهنویسی موضوعی و اثرگذاری آن در جشنوارههای تئاتر از سال ۱۳۹۸ الی ۱۴۰۳/ آرش رضایی/ ماهشهر
۲- ارزیابی پیوند جریان نمایشنامهنویسی انقلابی در سالهای نهضت انقلاب و ادبیات مذهبی پیش از آن/ میرمحمدرضا حیدری/ تهران (دماوند)
۳- چالشهای حکمرانی فرهنگی در جریان نمایشنامهنویسی بعد از انقلاب اسلامی با تکیهبر نظریه توماس اشمیت/ محمدرضا رسولی/ تهران
۴- همگرایی و واگرایی گفتمان سیاست و گفتمان روشنفکری در ادبیات نمایشی دهه هفتاد شمسی با تکیه بر دیدگاه ارنستو لاکلائو و شانتال موفه/ پریسا کیومرئی/ تهران
۵- تحلیل هویت مکانی آثار برگزیده بخش نمایشنامهنویسی جشنواره بینالمللی تئاتر فجر در دهه نود شمسی: پایتختگرا یا پایتختگریز؟/ پریسا کیومرئی/ تهران
۶- مرور و بررسی نمایشنامهها و اجراهایی با موضوع انقلاب مشروطه در ایران از آغاز تا امروز/ رسول نظرزاده/ تهران
۷- پژوهشی در باب هیلویات ۱۳۸۸ و دراماتیکالیتی/ سجاد یاری/ تهران
۸- مسئله هویت اجتماعی در درامنویسی اخیر آذربایجان (تبریز) با ابتنا بر آرای هانری تاجفل/ فرزاد تقیلر/ تبریز
۹- تأثیر خصوصیسازی تئاتر بر جریان نمایشنامهنویسی در ایران/ هومن زندیزاده/ تهران
۱۰- بررسی ارتباط بین آیینها و سنتهای قوم بلوچ و نمایشنامهنویسی در بعد از انقلاب اسلامی/ امیرمحمد حیدرینیا/ سیستان و بلوچستان
۱۱- جایگاه و کارکرد زبان در نمایشنامهنویسی بعد از انقلاب اسلامی/ سامان رستمی/ کردستان
۱۲- مطالعه رویکردهای گونهگون زنان نمایشنامهنویس در ادبیات نمایشی بوشهر از سال ۱۳۵۷ تا ۱۴۰۳/ جهانشیر یاراحمدی/ بوشهر
۱۳- تأثیر شرایط سیاسی و اجتماعی بر ویژگیهای شکلی و محتوایی ادبیات نمایشی ایران در دهه شصت/ محمدحسین ناصربخت/ البرز
۱۴- مطالعه جریان نمایشنامهنویسی کرمانشاه، از انقلاب اسلامی تا پایان جنگ تحمیلی و بازتاب آن در آثار نمایشی/ سعید نوروزی/ کرمانشاه
۱۵- بررسی تأثیرات فرم شبیهخوانی و شبیهنامهها بر نمایشنامهنویسی بعد از انقلاب اسلامی در ایران/ امیر شایان صدرزاده -رحمت امینی/ تهران
۱۶- معناشناسی مفهوم انقلاب در ادبیات نمایشی دهه ۱۳۶۰ ایران؛ یک بررسی تاریخ مفهومی/ عرفان ناظر/ تهران
۱۷- رمانتیسم انقلابی در ادبیات نمایشی دهه ۱۳۶۰ ایران؛ مطالعه موردی: سازمان تبلیغات اسلامی و رمانتیسم انقلابی در نمایشنامههای چاپشده این سازمان/ نیلوفر زارع/ فارس
۱۸- نقش زن در نمایشنامههای بعد از انقلاب اسلامی/ شهره امانی/ مرکزی
۱۹- ویژگیهای آثار و عملکرد زنان نمایشنامهنویس پس از انقلاب اسلامی/ سعیده غلامی هوجقان- رحمت امینی/ تهران
۲۰- واکاوی نقش تحولات اجتماعی و فرهنگی پس از انقلاب اسلامی بر کنش نویسندگان در واژهگزینی نمایشنامهها/ عسل عصری ملکی/ البرز
۲۱- شناسایی شاخصهای مضامین دینی تأثیرگذار در نمایشنامهنویسی بعد از انقلاب اسلامی/ عسگر آرمون/ اردبیل
۲۲- بررسی تطبیقی بازنمود فرهنگی زنان در نمایشنامههای اکبر رادی در قبل و بعد از انقلاب اسلامی براساس نظریه الین شوالتد/ سپیده ضیایینژاد-بهروز محمودی بختیاری/ تهران
۲۳- تأثیر رسانهای نمایش و نمایشنامهنویسی در ایران بعد از انقلاب اسلامی با تأکید بر جایگاه بانوان (مطالعه موردی: نمایشنامههای به نگارش درآمده از ۱۳۹۳ تا ۱۴۰۳)/ کبری غروی/ تهران
۲۴- بررسی زبان زنانه در نمایشنامههای نمایشنامهنویسان زن پس از انقلاب با تیکه بر نظریات رابین لیکاف/ الهام ذوالفقاری و سارا میلز/ الهام ذوالفقاری
۲۵- بازخوانی میراث: بررسی رویکردهای ترامتنیتی در بازآفرینی آثار کلاسیک ایران در نمایشنامهنویسی معاصر/ نگین ضیایینژاد-سپیده ضیایینژاد/ تهران
۲۶- بررسی جایگاه زن در جریان نمایشنامهنویسی پس از انقلاب اسلامی از منظر فمنیسم/ مریم منصوری/ تهران
۲۷- نسبت آیینها و سنتهای نمایشی با نمایشنامهنویسی بعد از انقلاب/ مبینا خانی/ همدان
۲۸- تحلیل راهبردی عوامل مؤثر بر توسعه نمایشنامهنویسی ایران در سطح جهانی و ارائه استراتژیهای مناسب/ کبری غروی/ تهران
۲۹- ظرفیتهای فراموششده مضمون انقلاب اسلامی در نمایشنامهنویسی بعد از انقلاب/ حسین فداییحسین/ قم
۳۰- نقد روانشناختی زنان در آثار نمایشنامهنویسان زن پس از انقلاب با تکیهبر نظریات شینودا بولن/ الهام ذوالفقاری
چهل و سومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر به دبیری خیرالله تقیانیپور بهمن ۱۴۰۳ در تهران برگزار خواهد شد.