به گزارش هنرنشان، شماره نخست ماهنامه فرهنگی هنری «عصر روشن» بهتازگی با صاحب امتیازی و مدیرمسئولی علیرضا بهرامی منتشر شد و روی دکه نشریات آمده است.
در شماره نخست «عصر روشن» که ۲۸ مرداد به دکههای روزنامهفروشی و کتابفروشیها رسیده، در بخش دست اول (ویژه یادداشت سردبیر) علیرضا بهرامی زیر عنوان «سایه روشن ظلالله» با نگاهی به شعر و اندیشه رضا براهنی، نقبی به گذشته و حال کانون نویسندگان ایران زده است.
در بخش «کارگاه نمایش» (تئاتر) به دبیری محسن حسنزاده، پروندهای را شاهدیم درباره چراغ تئاتر یا همان اجرا رفتن یا نرفتن در شرایط خاص اجتماعی. علاوه بر گفتوگو با علی شمس، از موافقان تحریم تئاتر، دیگر نوشتههای این پرونده از امیرموسی کاظمی، مریم رودبارانی، عباس غفاری و ساسان پیروز است.
همچنین در بخش «حوض روغن» (هنرهای تجسمی) به دبیری سعید اسلامزاده، هنر خیابانی به مثابه زیباییشناسی اعتراض مورد توجه قرار گرفته است. احمد ابوالفتحی، مریم درویش و سعید فلاحفر در این بخش از مجله، درباره تجربههای ملی و بینالمللی اعتراض از طریق هنر خیابانی مطلب نوشتهاند.
در بخش «قفسه پشتی» (ادبیات و کتاب) عصر روشن نیز به دبیری یاسر نوروزی، این پرونده خبری را میخوانید که چگونه میتوان یک مترجم کتاب با درآمد میلیاردی شد. گفتوگو با مریم مفتاحی و ارسلان فصیحی از مبحثهای این پرونده است. فرشید قربانپور نیز مروری داشته بر کتابهای میلیاردی و میزان درآمد مترجمانشان. آرا مترجمان سرشناس نیز در همین مقوله بررسی شده است.
و اما در بخش «پشت پرده» (سینما) با دبیری مارال دوستی، به قاچاق فیلم با توجه به حاشیههای فیلمهای «برادران لیلا» و «جنگ جهانی سوم» پرداخته شده و علاوه بر مرور تاریخی موضوع، زیر عنوان “جنایت بیدقت” نگاه کارشناسانی چون شهرام مکری، وحید آگاه، امین زندی، مجید برزگر، علی سرتیپی و غیره در قالب مصاحبه و یادداشت نقل شده است. تحلیل و نقد بیطرفانه هواداری محمدرضا گلزار نیز از دیگر مطلبهای این بخش است.
همچنین در بخش «سر خط» (رسانه) به دبیری محسن حدادی، پروندهای برای سریالهای امنیتی در تلویزیون و شبکه نمایش خانگی، یکی از بحشهای جنجالی شماره نخست ماهنامه «عصر روشن» را شکل داده است. در این پرونده نیز فاطمه شهدوست، زینب زارع و مریم سلیمانی، علاوه بر بررسیهای روایی و تحلیلی خود، نگاه کارشناسانه جبار آذین، مهرزاد دانش، هومان فاضل، مسعود تکاور، احمد داوودی، پرویز فلاحیپور و غیره را زیر عنوانهایی چون خطر دوقطبیسازی، آینده سریالهای امنیتی، وضعیت خطوط قرمز و چالشهای بازری برای امنیتیها منعکس کردهاند.
در بخش «فالش» (موسیقی) نیز به دبیری بهمن بابازاده، علاوه بر تحلیل و خبرهایی درباره دور جدید کنسرتها زیر عنوان بازگشت نسل دایناسورها، گفتوگویی با نخستین طلبه جوانی که با لباس به کنسرت موسیقی پاپ رفته، منتشر شده است.
در بخش «خط سوم» و «گریز از مرکز» نیز به دبیری سیدمحمد طباطبایی، به ترتیب، تحلیل رویدادهای فرهنگی هنری در عرصه ملی و نیز نقدی بر رویدادهای فرهنگی هنری در استانها مورد توجه قرار گرفته است.
«همخونه» نیز نام داستانی به قلم مائده مرتضوی است که قسمت نخست آن در بخش «سریال ایرانی» (داستان دنبالهدار) ماهنامه «عصر روشن» آمده است.
«انجمن شاعران زنده» عنوان بخش شعر این مجله فرهنگی هنری است که به انتشار شعرهای منتشرنشده شاعران میپردازد؛ از جمله در شماره اول، شعرهایی از محمود معتقدی در رثای کیومرث پوراحمد، احمدرضا احمدی و احمد شاملو میتوان اشاره کرد.
اینمجله با قیمت ۷۵ هزار تومان منتشر شده است.